+ Svar på tråd
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Traxxas radio til også å styre winsj.

Frank sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2018
    Sted
    Sandefjord
    Alder
    48
    Meldinger
    26

Standard Traxxas radio til også å styre winsj.

For dere som lurer så går det an å styre en servovinsj fra 5 kanals Traxxas TQi radio, det er denne radioen som kommer orginalt til bilene som har diff-lock og gearskifte. Men dette krever ombygning og alle muligheter for garant utgår om man gjør som jeg har gjort på ett par radioer nå. Først av alt så er det greit å forklare litt om kanalene på denne radioen. Kanal 3 som styrer gearet er egentlig en "vanlig" kanal, men den har en bryter med 2 positioner, så her må man bruke en bryter med 3 posisjoner, inn-stopp-ut. Kanal 4 og 5 er såkalte "halv kanaler" og går bare fra 0 til 60 grader en vei, men begge disse er styrt av den blanke on-off-on bryteren på toppen av radioen som er til diff-lock. Så her må man modifisere, det vil si koble om slik at man styrer kanal 3 fra den blanke bryteren på toppen.

Man må ta ut skruene som holder senderhuset sammen og dele huset, og da ser det ut som på bildet under her, legg merke til de ledningene som er loddet på høyresiden av kretskortet, disse må avloddes og flytte om på ledningene slik at det blir som på det nederste bildet. Så er det bare å skru sammen senderen igjen og montere servo vinsjen i kanal 3 på motageren.

Se bilder i inlegget under.

Men om man bruker hjemmelaget servovinsj er det ett par tin man må være obs på:
    1-Sett gjerne en sperrediode på + eller - ledningen, om man drar wiren ut vil servomotoren fungere som en dynamo og det kan gi noen rare elektriske effekter (røyken kan komme ut...)
    2-Det kan også være greit å ha en av og på bryter på + eller - ledningen...
    3-Jeg har dårlig erfaring med å bruke Savox servo til vinsj, det hender de går ett litet sekund når man slipper opp styringen, jeg vet ikke hvorfor, men da er veldig kjekkt med bryter.... Min første vinsj var Savox og dette fenomentet dukket opp, men nå har jeg byttet til en Futaba BLS og denne fungerer veldig bra.

NB NB NB NB NB

IKKE engang tenk på utføre denne modifikasjonen om du ikke føler deg kompetent til dette, og selvfølgelig forsvinner alle former for garanti!!!!!
    Sist endret av Frank; 22-04-2019 kl 23:10
    Det har jeg ikke prøvd før, så det klarer jeg sikkert....

TRX-4

Frank L. Clementz

frank(a)radiostyrt.no

Frank sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2018
    Sted
    Sandefjord
    Alder
    48
    Meldinger
    26

Standard Traxxas radio til også å styre winsj.

Ble bare tull med bildene i innlegget over.

Slik ser det ut Før modifisering.

Og det nederste bildet viser hvordan det skal de ut etter modifisering.

Håper dette kan gjøre det litt lettere å koble vinsj
    Det har jeg ikke prøvd før, så det klarer jeg sikkert....

TRX-4

Frank L. Clementz

frank(a)radiostyrt.no

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine